Centrum DZWONI

Kim jesteśmy?

Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną,
w skrócie Centrum DZWONI, jest niepubliczną agencją zatrudnienia w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego oraz doradztwa personalnego.

Centrum DZWONI od blisko dwóch dekad buduje włączający rynek pracy dla osób z niepełnosprawnością oraz wspiera pracodawców w wyborze pracowników o różnorodnych kompetencjach. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie zatrudnienia wspomaganego, jako najbardziej zindywidualizowanej i kompleksowej usługi wsparcia zarówno osoby z niepełnosprawnością jak i pracodawcy w procesie zatrudnienia, rozwoju kariery zawodowej i zarządzania pracownikiem.
Nasz podstawowy kierunek to indywidualizacja i kompleksowość wsparcia. Nie ograniczają nas schematy.
Na pierwszym miejscu jest osoba i jej potrzeby w środowisku, w którym żyje i chce się rozwijać. 

Centrum DZWONI prowadzi Polskie Stowarzyszenie
na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną –
największa w Polsce, działającą od ponad 60 lat organizacja,
która wspiera osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziny.

Jak działamy?

Zatrudnienie wspomagane jest metodą pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Celem naszego działania jest umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami dostępu do pracy i wsparcie w utrzymaniu płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Metoda ta ma charakter proaktywny, zgodnie z Konwencją ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami. Co to znaczy?
Samostanowienie jest fundamentalnym pojęciem, które odgrywa kluczową rolę w naszych działaniach. Każda osoba jest ważna i niepowtarzalna.

Jej indywidualne potrzeby, jej zainteresowania, jej aspiracje. Jej motywacja, na której opieramy swoje działania. Działamy dynamicznie. Jesteśmy aktywni. Stwarzamy sytuacje, w których klienci usługi mogą dokonać świadomych wyborów swojej ścieżki kariery.

Wspieramy ich, aby mogli w pełni zrozumieć własne możliwości i szanse po to, by dokonywać wyborów spójnych ze swoimi preferencjami,
z uwzględnieniem konsekwencji własnych wyborów. Wypracowujemy
w procesie zrozumiałe, realne cele
i dążymy do nich wspólnie.
Nie czekamy na rozwój wydarzeń,
tylko podejmujemy kolejne kroki
ku zrealizowaniu tych celów.
Osoby z niepełnosprawnością – klienci usługi zatrudnienia wspomaganego
na każdym etapie mogą liczyć na wsparcie specjalistów z Centrum DZWONI.

Jako zespół, wykazujemy się inicjatywą i przewidujemy, jakie trudności mogą wystąpić. Działamy więc, aby im zapobiec. Odważnie podejmujemy decyzje i szukamy możliwości rozwiązań w danej sytuacji.
Jednocześnie, jako specjaliści dbamy o siebie, o nasze pozytywne nastawienie do pracy i obowiązków, do zadań i wyzwań.

Usługę zatrudnienia wspomaganego realizujemy jako proces wsparcia zgodnie ze standardami Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego (EUSE).


Poznaj proces zatrudnienia wspomaganego

1. Zaangażowanie klienta

2.   Tworzenie profilu zawodowego

3. Poszukiwanie pracy

 4. Zaangażowanie pracodawcy

 5.  Wspieranie    w miejscu pracy i poza nim

1. Zaangażowanie klienta

Ten pierwszy etap uważa się w usłudze zatrudnienia wspomaganego za kluczowy, gdyż prowadzi do wzajemnego zrozumienia wszystkich uczestników procesu, czyli osoby poszukującej pracy i agencji Centrum DZWONI. Obejmuje wiele różnych działań, odpowiednio dobranych i skoncentrowanych na danej osobie. Mogą to być spotkania z samą osobą zainteresowaną, z jej otoczeniem, przekazanie materiałów informacyjnych czy prezentacja oferty z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Celem działań jest zapewnienie tej osobie informacji na temat usługi zatrudnienia wspomaganego w dostępnej dla niej formie oraz wsparciu jej w wykorzystaniu tych informacji, aby umożliwić dokonywanie wyborów opartych na wiedzy. Na zakończenie etapu zaangażowania, osoba zainteresowana powinna podjąć decyzję i odpowiedzieć, czy chce skorzystać z usługi zatrudnienia wspomaganego i z oferty Centrum DZWONI.

2. Tworzenie profilu zawodowego

Tworzenie profilu zawodowego obejmuje kompleksową funkcjonalną diagnozę potencjału osoby z niepełnosprawnością z wykorzystaniem Klasyfikacji ICF, która jest zakończona przygotowaniem Indywidualnego Planu Działania (IPD). Diagnoza potencjału ma na celu określenie poziomu kompetencji społecznych, preferencji, predyspozycji zawodowych, mocnych i słabych stron osoby z niepełnosprawnością oraz określenie strategii wsparcia w obszarach problematycznych. Celem tego etapu jest osiągnięcie możliwie najlepszego dopasowania umiejętności osoby poszukującej pracy i jej potrzeb wsparcia do wymagań pracodawcy − czyli dopasowanie stanowiska pracy. Diagnoza prowadzona jest w różnorodnych formach przez interdyscyplinarny zespół specjalistów w celu pełnego i rzetelnego określenia potrzeb i możliwości każdej osoby niepełnosprawnej. Funkcjonalność diagnozy polega na koncentracji na możliwościach wykonawczych osoby oraz na aktywnym jej udziale w każdym etapie procesu aktywizacji i świadomym uczestnictwie w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru drogi zawodowej. Diagnoza jest prowadzona z wykorzystaniem narzędzi opierających się na Zestawie podstawowym do rehabilitacji zawodowej ICF, rekomendowanym przez Światową Organizację Zdrowia.

3. Poszukiwanie pracy

Znajdowanie stanowiska pracy to kluczowy etap, którego działania mają wpływ na pracodawców i zapewnienie zatrudnienia. Nie ma jednego, najlepszego sposobu poszukiwania pracy. Specjaliści podejmują wiele różnych działań, które są najlepiej dostosowane do potrzeb obu stron procesu zatrudnienia wspomaganego. Na tym etapie analizowane są zdolności i umiejętności klienta/klientki pod kątem ich przydatności oraz wymagań otwartego rynku pracy. Podejmowane działania mają także na celu wyposażenie osoby z niepełnosprawnością w umiejętności praktyczne związane z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (tj. np. obowiązkowość, konieczność codziennego wstawania, punktualność, wykonywanie poleceń) oraz stworzenie warunków do zdobywania doświadczeń związanych z pracą, by móc podjąć świadomą decyzję o rodzaju pracy, która jej odpowiada.

4. Zaangażowanie pracodawcy

Pracodawcy odgrywają kluczową rolę w procesie umożliwiania osobom z niepełnosprawnościami wejścia na rynek pracy, są również konsumentami korzystającymi z usług zatrudnienia wspomaganego. Na tym etapie specjaliści nawiązują bezpośredni kontakt z pracodawcą mający na celu zachęcenie pracodawcy do zatrudnienia konkretnej osoby z niepełnosprawnością na konkretnym stanowisku pracy. Trenerzy pracy nawiązują kontakty z potencjalnymi pracodawcami różnymi sposobami, np. poprzez analizę lokalnych rynków pracy, wyszukiwanie ofert w lokalnej prasie, w Internecie oraz poprzez „sieć kontaktów” prywatnych. Podczas pierwszego kontaktu z potencjalnym pracodawcą, specjalista przedstawia mu używając języka korzyści jakiego rodzaju wartość dla jego firmy stanowić będzie osoba z niepełnosprawnością oraz wsparcie trenera pracy. Na tym etapie następuje również wsparcie klienta/klientki w przygotowaniu do rozmowy rekrutacyjnej, przygotowanie pracodawcy i środowiska pracowniczego do współpracy z klientem/klientką, np. w formie mini panelu informacyjnego n/t funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością, sposobów komunikowania się z nią (jeśli jest taka potrzeba) współpracy; zorganizowanie spotkania trójstronnego (kandydat, trener, pracodawca) podczas którego zostaną ustalone zasady współpracy, a także ustalenie szczegółowych warunków zatrudnienia.

5. Wspieranie w miejscu pracy i poza nim

Zapewnienie wsparcia w miejscu pracy i poza nim jest kluczowe zarówno dla osób z niepełnosprawnością, aby mogły zdobyć i utrzymać płatne zatrudnienie na otwartym rynku pracy, jak i dla pracodawcy. Wsparcie powinno mieć charakter ciągły – czyli być dostępne zawsze wtedy, gdy potrzebuje go pracodawca lub pracownik. Dlatego po formalnym akcie zatrudnienia i wprowadzeniu na stanowisko pracy wspomaganie trenera i innych członków interdyscyplinarnego zespołu nie kończy się, nabiera tylko innego wymiaru; ważne jest, aby osoba utrzymała standard wykonywanej pracy oraz właściwą motywację. Rodzaj wsparcia, którego potrzebują osoby z niepełnosprawnościami, współpracownicy i firmy, zależy od indywidualnego przypadku, grupy docelowej i specyfiki danej firmy – to tak zwane wsparcie „szyte na miarę”.
Previous slide
Next slide

Jeśli masz pytania na temat zatrudnienia
albo znalezienia pracy

Skip to content